Odcienie ciepłe i zimne w koloryzacji. Jak je rozpoznać?

biały ludzik ze znakiem zapytania

Idąc tropem dwóch poprzednich artykułów, chcę wyjaśnić Ci dzisiaj jak odróżnić odcienie ciepłe od zimnych, zimne od ciepłych w farbach do włosów. Jak to zrobić za pomocą numerów farb? Jest to niezbędna wiedza, aby dobrać odpowiedni kolor dla klientki, w którym będzie czuła się dobrze. Nie opiszę tutaj jak dobrać ten odpowiedni odcień, czym się kierować, skupię się jedynie na technicznej wiedzy.

Koło barw

Kolory farb we fryzjerstwie dzielą się na:

  • ciepłe
  • bardzo ciepłe
  • chłodne 
  • zimne 
  • naturalne 

Odcienie/ refleksy natomiast dzielą się tylko na zimne i ciepłe.
Co kryje się za techniczną nazwą odcienia już wiesz. Łatwo możesz je podzielić na zimne i ciepłe.

Odcienie/refleksy zimne w farbach marki L’oreal:

1.popielaty (niebieski)

2.opalizujący (fioletowy)

7.metaliczny (zielony)

8.mokka

Odcienie/refleksy ciepłe w farbach marki L’oreal:

3.złocisty (żółty)

4.miedziany (pomarańczowy)

5.mahoniowy (brązowy)

6.czerwony (czerwony)

Odcień mokka w L’oreal Professionnel pojawił się dopiero kilka lat temu, czyli stosunkowo nie dawno.  Pamiętam, kiedy go wprowadzili byłam na szkoleniu w Akademii. Wtedy szkoleniowiec tłumaczył że mokka jest odcieniem naturalnym, nie jest zimna nie jest też ciepła. Ja osobiście zaliczam go do zimnych.

Farba w odcieniu ciepłym, bardzo ciepłym, chłodnym czy zimnym? 

Jak to rozpoznać?

„Jak czytać numery farb?” – tutaj znajdziesz całą instrukcję. Jeśli już ją znasz, to czytaj dalej.

schemat numeracji farby
Ten schemat już znasz

Po refleksie dominującym możesz rozpoznać czy dana farba jest z grupy ciepłych, czy zimnych odcieni.
A jeśli spojrzysz na refleks dodatkowy, możesz rozpoznać jeszcze, czy dana farba jest w odcieniu z grupy bardzo ciepłej, ciepłej, chłodnej czy zimnej.

Jeśli numer farby składa się tylko z poziomu kolorystycznego lub po przecinku ma 0 (np.5,0) jest on z grupy koloru naturalnego. Nie posiada ciepłych ani zimnych pigmentów.

Intensywność refleksu

To, do jakiej grupy zaliczamy dany kolor, zależy od intensywności odcienia.

Jeśli numer farby po przecinku będzie mieć dwie cyfry odcieni ciepłych, to jest kolorem bardzo ciepłym. Na przykład numer 7 ,44 (blond intensywnie miedziany) lub 6,64 (ciemny blond czerwono-miedziany)

Kiedy numer farby po przecinku będzie mieć dwie cyfry refleksu zimnego, kolor ten należy do zimnych odcieni.
Na przykład numer 8,11 (jasny blond intensywnie popielaty) albo 6,17 (ciemny blond popielato-metaliczny) lub 5,12 (jasny brąz popielato-opalizujący)

Natomiast odcienie chłodne i ciepłe w refleksach dodatkowych są przełamane kolorem odwrotnym.
Refleksem dominującym jest zimny a refleksem dodatkowym ciepły i lub na odwrót.

Na przykład numer 7,13 (blond popielato-złocisty) jest kolorem chłodnym.
Na pierwszym miejscu po przecinku widzisz kolor zimny- popiel (niebieski), ale przełamany jest on refleksem dodatkowym ciepłym- złotym (żółty). 

Kolor 5,31 (jasny brąz złocisto-popielaty) jest kolorem ciepłym.
Jako refleks dominujący ma złocisty (żółty), a refleks dodatkowy to popielaty (niebieski). Jednak więcej jest złota niż popielu, więc kolor jest ciepły.

10,23 (bardzo, bardzo jasny blond opalizująco-złocisty) jest kolorem chłodnym.

Farba o numerze 10,23 jest dobrym przykładem na to, aby wytłumaczyć jeszcze jedną kwestię.
Wiesz już z poprzedniego artykułu o kolorach przeciwstawnych, widzisz 10,23 i co rzuca się w oczy?
2 i 3. Fiolet i żółty. W kole barw znajdują się naprzeciw siebie, czyli fiolet neutralizuje żółty, żółty neutralizuje fiolet. Refleksy się neutralizują i wychodzi, że kolor jest naturalny?
Nie, nadal jest chłodny.
Refleks dominujący z samej nazwy wskazuje, że jest go więcej niż refleksu dodatkowego.
Czyli w tej farbie przeważa opalizujący, odcień zimny, ale jest on przełamany odrobiną złota, więc staje się chłodny.

Nazwy skojarzeniowe

Dlaczego w pracy fryzjera ważna jest umiejętność “czytania” z numerów farb?

Coraz większa liczba produktów do koloryzacji włosów sprawiła, że producenci ustalają własne nazewnictwo. Często możemy znaleźć na opakowaniu lub na palecie nazewnictwo skojarzeniowe. Czyli nazwy takie, jakie kojarzą nam się z danym kolorem, odcieniem.
Na przykład: czekoladowy brąz, jasny kasztan, cappuccino, platyna czy moja ulubiona nazwa- oberżyna (!?)


Myślę, że każdy inaczej określiłby te powyższe nazwy kolorów. Każdy miałby inne z nim skojarzenie. Największą przeszkodą może być to na linii klient-fryzjer. Kiedy wyobrażenie odcienia czekoladowego fryzjera różni się od wyobrażenia klientki.
I tu na pomoc przychodzi numer danej farby. Żeby dobrze wykonać koloryzację, fryzjer nie może bazować tylko na nazwie. Potrzebuje dobrać odpowiedni poziom kolorystyczny i musi wiedzieć, czy dany odcień jest ciepły, czy zimny.
Wtedy kiedy obok nazwy skojarzeniowej znajduje się numer i dokładnie wiesz co dana farba ma „w środku”. Czekoladowy brąz może okazać się wtedy brązem złocisto-opalizującym (4,32)
I wiesz również że jest to ciepły odcień.

Na koniec

Dodam jeszcze raz, tak ja pisałam we wcześniejszym tekście. Nazwy techniczne odcieni i ich odzwierciedlenie w numerach, tak jak wyżej opisuję, pasują do farb marki L’oreal Professionnel. Kiedy pracujesz na innej marce farb, nazwy i numeracja odcieni mogą się różnić lub zamiast cyfr mogą być litery.
Zwróć na to uwagę!

19 Replies to “Odcienie ciepłe i zimne w koloryzacji. Jak je rozpoznać?”

  1. Dzień dobry,
    Chciałam zapytać,co zrobić by złoty blond na poziomie 8 /9 nie wychodził na rozjaśnionych ,przetrawionych włosach szary?nalozyłam na rozjaśnione włosy 9.3Majirela.Odrost piękny złoty,reszta szaro-brudna😞
    Dziękuję
    Monika

    1. Dzień Dobry,
      Widocznie Twoje włosy potrzebują wiecej ciepła. Tak często bywa z włosami rozjaśnionymi. Do 9.3 możesz dodać 10 g 8.43. Tylko uważaj żeby nie przyciemnic za bardzo włosów. Najlepiej nałóż jako toner czyli nałóż na odrost 9.3-35 min- zmyj. Na mokre włosy nałóż na długości i końce 9.3 (albo 10.3) + 8.43, przytrzymaj i spłucz- ile czasu trzymać? to zależy, obserwuj co się dzieje, Czasem wystarczy kilka minut a czasem 20.

      1. Dziękuję😊
        Muszę spróbować.

        1. Katarzyna says:

          Dzien dobry, co moge zrobic jezeli cale wlosy mam platynowe, tylko odrost żółty, ktory nie chce zejść żadnym sposobem? Czym najlepiej sie tego pozbyć?

        2. Żółty odrost to za mało rozjaśnione włosy. Żeby był jasny jak reszta włosów ro trzeba go rozjaśnić ponownie. Rozjaśniaczem, farba nie pomoże niestety.

  2. Witam Mam pytanie miałam włosy farbowane farba montibello recovery 9.23 zmieszane z 9.32 i jestem ruda z żółtym poblaskiem chciałam go ochłodzić czy nakładając toner Loreal dia light 8.21 nie wyjdzie mi zieleń ? Fryzjerka mi to zrobiła a ja patrzeć w lustro nie mogę . Może Pani coś doradzi tak żeby nie niszczyć włosów

    1. Cześć,
      Możesz nałożyć 8.21 Dia Light od nasady albo nawet 8.1. Będzie chłodniej. Do tego 1,8 % aktywator. Naloz od nasady I przeciągnij delikatnie dalej na długościach, żeby ciemniejszy odrost nieregularnie przechodził w jaśniejsze dlugosci.

    2. Katarzyna121212 says: Odpowiedz

      Witam.

      Mam zafarbowane włosy na jasny brąz. Niestety wyszły mi pasemka zielone. Długa historia. Bardzo proszę mi doradzić jaki numer farby bym musiała nałożyć aby pokryć zielona odcień i jaki oksydant???

      1. Żeby zniwelować zielony kolor używa się czerwonego. Możesz dodać do farby jasny brąz 10% odcienia czerwonego czy pigmentu. Nie potrzebujesz wysokiego stęzenia oksydantu, 3 % maksymalnie. Tylko musisz uważać przy nakładaniu na włosy gdzie tego zielonego nie ma, bo wyjdą z poświatą czerwoną.

  3. Dzien dobry, czy jeśli farbuje wlosy farba na poziomie 9.4 to czy farba 8.1 to dobry wybor zeby pozbyc się rudego??

    1. Dzień Dobry,
      Tak! 😀

  4. Dzień dobry, ostatnio użyłam mieszanki 8.0 i 8.11 Inoa z aktywatorem 6%, nie źle, ale jakoś dużo tych ciepłych refleksów. Czy uważa Pani, że inoa 9.2 byłaby stosowna przy następnej koloryzacji? Bardzo bym chciała uzyskać zimny efekt po koloryzacji.

    1. Dzień dobry,
      Jeśli chcesz chłodniej to wybierz samo 8.11 do tego 3%. O ile nie masz siwych włosów. Inoa kryje do 70% siwych ale jeśli masz sporo siwych to musisz 6% jednak dać. 9.2 wyjdzie cieplej. Ewentualnie możesz spróbować farbą Loreal Majirel Cool Cover wtedy weż 9.11 z 3,75%. Niższy oksydant da Ci ciut ciemniej ale zdecydowanie chłodniej.

  5. Dzień dobry!
    Sama farbuję sobie włosy farbą Inoa Supreme 7.31. Chciałabym spróbować koloru 7.13. Czy zmiana odcienia z ciepłego na zimny może spowodować jakąś nieprzyjemną „niespodziankę” ?

    1. Dzień Dobry,
      Nie, bez niespodzianek. Możesz zmienić na 7,13 🙂

  6. Witam, farbuje włosy kolorem 5.28, wychodzi ładny popielaty brąz ale wypłukuje się bardzo szybko do rudawego brązu, nawet ciemnego blondu. Czy może użyć innego koloru żeby nie wychodziły te niechciane refleksy. Używam wody 6, może jest za mocna?

    1. Dzień Dobry,
      Nie wiem jakiej firmy to farba ale może sięgnij po jeszcze chłodniejszy odcień. Możesz zobaczyć sobie Majirel cool cover, to gama farb super chlodnych ale też uważaj bo wychodzą ciemniej niz na palecie. Przeanalizuj też pielęgnacje codzienną, może szampon wypłukuje szybciej farbę? Może masz twardą wodę ? Spróbuj też po farbowaniu nie myć włosów nawet 48h. Może w ten sposób kolor będzie bardziej trwały.

  7. Dzień dobry, mam włosy na poziomie 6, trochę w stronę 7 (nie bardzo zauważam różnicę po położeniu 6 i 7). Mam bardzo zimny typ urody i np. 6.23 wychodzi mi ciut cieplej niż mój naturalny kolor. Stąd wnioskuję, że powinnam brać farby również z refleksem dodatkowym zimnym, żeby mieć faktycznie chłodny efekt. Czy któryś refleks dominujący (niebieski, fioletowy, zielony) jest uważany za bardziej zimny od innych? I jak się w tym wszystkim ma seria L’Oreal Majirel Cool Cover, która niby chwali się chłodnymi kolorami, a ma w swojej palecie np. odcień 6.3 (ciemny blond złocisty). który sam z ciebie jest odcieniem ciepłym? Pozdrawaiam.

    1. Dzień Dobry,
      Refleks popielaty jest najbardziej zimny w Lorealu. I seria cool cover wychodzi najbardziej chłodno. Możesz wybrać 6,1 lub 6,11. Ten drugi oczywiscie jest bardziej chłodny. Cool cover wychodzi troche ciemniej więc jeśli sie zdecydujesz to miej to na uwadze. Sa tam odcienie złociste to prawda, ale w porównaniu ze zwykłym odcieniem złocistym majirel, to złoto cool cover jest chłodniejsze.

Dodaj komentarz