Jak zrozumieć klienta? Poznaj typy osobowości.

ludzik ze znakiem zapytania

Masz tak, że z jakimiś ludźmi dogadujesz się na luzie, lubisz spędzać z nimi czas. Z innymi natomiast wręcz przeciwnie, męczysz się w ich towarzystwie i za nic nie możecie się dogadać? W prywatnych relacjach z takimi ludźmi możesz po prostu się z nimi nie spotykać, nic na siłę. Natomiast w pracy nie bardzo masz wybór.

Chociaż masz, bo mogłabyś powiedzieć klientce- Przepraszam, jest Pani dziwna, musi Pani wyjść. Niestety wtedy więcej przyniesie Ci to problemów niż korzyści. Jak masz więc postąpić?
Poznaj typy osobowości swoich klientów, a będziesz pewniejsza w swoich działaniach. Podczas konsultacji będziesz wiedzieć, w jaki sposób z nimi rozmawiać. Jak powinna wyglądać taka konsultacja fryzjerska przeczytaj tutaj.

Poznać typ osobowości. Po co to we fryzjerstwie?

Fryzjerstwo to przede wszystkim praca z ludźmi. Aby móc ich zrozumieć, ułatwić komunikacje miedzy Tobą a klientem warto poznać jego cechy typu osobowości.
Kiedy przyjdzie do Ciebie klient, rozpoznasz po jego zachowaniu, gestach czy rozmowie podczas konsultacji, jakie cechy przedstawia i możesz “wejść w jego skórę”. To ważne, bo każda osobowość potrzebuje innego traktowania. Zobacz jak się od siebie różnią .

Są 4 typy osobowości według Hipokratesa

Sangwinik

Jest to osoba wesoła, z dużym poczuciem humoru, gadatliwa. Przyciąga do siebie ludzi, jest duszą towarzystwa. Emocjonalna i wylewna w kontaktach z innymi. Tryska energią i entuzjazmem. Czasem mówi się, że jest urodzonym aktorem, bo szybko zmienia usposobienie, żyje dniem dzisiejszym i nie martwi się o jutro.

Choleryk

Urodzony przywódca, jest nastawiony na wynik. Działa szybko, pomimo wszystko chce być zawsze najlepszy. Nie odczuwa potrzeby zaprzyjaźniania się, woli przewodzić. Jest bardzo pewny siebie, szybko podejmuje decyzje.

Melancholik

Jest to osoba, która rozmyśla i analizuje. Jest sumienna i zdeterminowana, aby dążyć do realizacji zadań. Służy pomocą innych. Melancholik to artysta, wrażliwy na piękno. Ostrożnie dobiera przyjaciół, nie lubi zwracać na siebie uwagi. Jest uporządkowanym i zorganizowanym perfekcjonistą.

Flegmatyk

To osoba powściągliwa, zdystansowana, spokojna wręcz chłodna.
Trudno odgadnąć czy się z czegoś cieszy, czy smuci. Posiada pozytywne nastawienie na relacje z innymi. Jest życzliwy i uprzejmy. Jest dobrym słuchaczem, ale ma “cięty” dowcip.
Nie lubi działać pod presją, podejmowanie decyzji zajmuje mu dużo czasu.

Jakim jesteś fryzjerem?

Sprawdź, w której z tych typów osobowości jesteś. Poznaj, jakie w tobie są cechy dominujące. Wykonaj test.

Nie ma jednak tak, że zaliczasz się tylko do jednego typu osobowości i koniec. Każdy z nas przejawia cechy z każdego typu. Natomiast jest tak, że ten jeden jest dominujący, czasem nie znacznie, ale jednak. Kiedy po wykonaniu testu okazało się, że masz dużo cech z każdego z typów. Gratulacje! Oznacza to, że umiesz dostosować się do wielu charakterów swoich klientów. Jesteś jak kameleon. To bardzo wyjątkowa, cenna cecha.

Przeczytaj poniżej jak typy osobowości odzwierciedlają Cię jako fryzjera.

Fryzjer sangwinik

Tak właśnie kojarzy mi się fryzjer. Wesoły, spontaniczny, przyciągający ludzi, gościnny.
Jednak może tak być, że braki w wiedzy i w fachu zakrywa śmiechem i gadatliwością. Niestety taki typ osobowości wyróżnia się jedną beznadziejną cechą. Jest roztrzepany. Często zapomina zapisać kolory klientki, dwa razy musi się wracać, bo czegoś zapomniał i zapomniał, po co szedł. Wszystko na ostatnią chwilę. Jednak jest tak sympatyczny, że klient wybaczy mu wszystko 😛

Fryzjer choleryk

Fryzjerowi, który przejawia cechy choleryka, trudno współpracować. Bardzo często narzuca swoją wizję, nie słucha klienta, robi po swojemu. Jest za to bardzo konkretny, szybki w działaniu. Lubi mieć asystenta i jemu zlecać zadania, ale mają być one wykonane perfekcyjnie, dokładnie tak jak on by wykonał.

Fryzjer melancholik

Jest on uzdolniony artystycznie i jest perfekcjonistą. Dba o porządek, lubi być wcześniej przygotowany, czekać na klienta. Przywiązuje wagę do szczegółów. Posiada szczegółowe notatki dotyczące klienta, za każdym razem aktualizowane.

Fryzjer flegmatyk

Wydaje się, że fryzjerowi flegmatykowi będzie ciężko pracować z ludźmi, bo jest cichy, nie mówi dużo. Nic bardziej mylnego. Jak nikt potrafi zadbać o klienta, troszczy się o niego. Słucha klienta, jest życzliwy i uprzejmy. Niestety potrzebuje mieć przeznaczone więcej czasu na klienta niż inni, lubi pracować w swoim tempie, czasem powolnym.

Czytając to, na pewno znasz takie osoby, fryzjerów, z którymi pracujesz, że możesz ich od razu przypasować pod daną grupę. Ja tak mam 😛

Ja zrobiłam test i jestem głównie melancholikiem. Potem flegmatykiem, potem sangwinikiem i do choleryka mi najdalej. Natomiast nie zgadzam się z tym w 100%. Uważam, że jako melancholik jestem artystą, wrażliwcem, czasem za dużo myślę i rzeczywiście skupiam się na szczegółach. Jednak bardzo, bardzo daleko mi do perfekcjonisty, który dba o porządek. W pracy często zapominałam zapisywać numery kolorów i często szłam na żywioł, nie musiałam się przygotowywać do obsługi klienta. Natomiast uważam, że jestem konkretna, szybko podejmuję decyzje i jeśli mam racje, umiem postawić na swoim.

Czyli jak widzisz, jestem mieszanką osobowości z dominacją melancholika.

Typy osobowości klientów

Teraz kiedy znasz swój typ osobowości i wiesz, jakim jesteś fryzjerem, poznaj cechy charakterystyczne dla swoich klientów. Podpowiem Ci jak rozpoznać, do której grupy osobowości należą.

Faktem jest też, że przyciągasz do siebie ludzi, klientów w tym samym typie osobowości co twój. Mam na myśli grupę stałych Twoich klientów. I nic w tym nadzwyczajnego, bo jeśli myślisz podobnie jak oni, dobrze się Wam rozmawia, macie podobne poczucie estetyki i mają dobrze zrobione włosy, to wszyscy są zadowoleni. A nowy zadowolony klient wróci i umówi się tylko do Ciebie.

Klient sangwinik

Jest to osoba, która lubi zwracać na siebie uwagę. Kiedy przyjdzie do salonu, od razu ją widać i słychać. Głośno rozmawia, gestykuluje i się śmieje. Jest pewna siebie, bardzo często Przechodzi od razu na “Ty”, traktuje Cię jak kolegę, koleżankę. Nie lubi nudy, często zmienia fryzury, kolory. Nie boi się zmian w uczesaniu. Bardzo dobrze się z takim klientem pracuje jest konkretny, ale również otwarty na nowe propozycje.

Klient choleryk

Choleryk nie lubi czekać, oj nie na widzi, bo zawsze się śpieszy. Jest pewny siebie, ma pewny krok, głowę trzyma wysoko i wzrok bardzo skupiony na Tobie. Dla niego najważniejsze są konkrety. Usługa ma być wykonana szybko i dobrze. Jeśli coś mu się nie spodoba, na pewno Ci to powie. Na ogół wie czego chce i po co przyszedł, a na duże zmiany w wyglądzie nie decyduje się od razu. Przeważnie jest to biznesmen/ bizneswoman, podczas usługi często rozmawia przez telefon, mimo że czekasz aż skończy rozmowę, na przykład żeby włączyć suszarkę, jest to nie ważne on i tak musi dokończyć tę rozmowę.

Klient melancholik

Melancholik nie lubi się wyróżniać. Sam nie zaczyna rozmowy, jest spokojny, mówi spokojnym głosem. Może natomiast zadawać dużo pytań. Jeśli ma pomysł na swoją fryzurę, chce znać szczegóły, i Twoją opinię.

Klient Flegmatyk

Jest bardzo cichy, spokojny, nie mówi dużo. Potrafi szybko przemknąć przez salon, żeby nikt go nie zauważył, żeby nie przeszkadzać. Nie lubi zostawiać swoich rzeczy samych, klientka torebkę musi mieć zawsze przy sobie. Ufa Ci jako fryzjerowi, często dając wolną rękę, ale nie żeby mieć coś szalonego na głowie. W jego oczach jesteś profesjonalistą, ufa Ci, że w tym, co mu zaproponujesz będzie dobrze wyglądać. Ciężko “wyczuć” emocje takiego klienta, nie wiesz, czy jest zadowolony, czy nie.

Klienci również nie są wpisani w jeden typ osobowości.

Czasem ciężko jest ich ocenić, bo ich nie znamy bliżej. Często widzisz ich pierwszy raz w życiu. Natomiast po tych wskazówkach, które dzisiaj już wiesz, sprawdź, czy będzie łatwiej z nimi przeprowadzać konsultacje. Podczas niej, spójrz w siebie i kiedy na twoim fotelu usiądzie klient flegmatyk, nie pozwól swojemu wewnętrznemu cholerykowi zdominować go. Spróbuj go zrozumieć, “wejść w jego skórę”, bez oceniania.

Możesz też powiedzieć, że przecież wszystkim nie dogodzę a jak ktoś chce być upierdliwy, to taki będzie. Jasne że tak, praca z ludźmi ma ten minus, choćbyś nie wiadomo jak byś się starała, jeśli klient ma zły dzień to niestety, Ty obrywasz rykoszetem. Dobrze znam to uczucie, kiedy już po wizycie klient/ klientka wychodzi z salonu a ja wzdycham z ulgą, że przeżyłam. Myślę, że jest to kwestia doświadczenia, z czasem nabierasz dystansu do takich sytuacji, podchodzisz do nich zadaniowo i z pełnym profesjonalizmem.

Nie chcę kończyć takim poważnym akcentem, bo jednak jako fryzjerzy sprawiamy, że pomagamy ludziom, że poprzez dobrą fryzurę poprawiamy im nastrój. Nie ma nic lepszego w naszej pracy jak usłyszeć szczere,“dziękuję” z ust zadowolonego klienta czy klientki. A później, kiedy Ci klienci wracają do nas, tworzą się niesamowite relacje i kiedy widzisz w grafiku, że dzisiaj p. Ania przyjdzie, to już masz uśmiech na twarzy. A p. Ania w dowód sympatii zawsze przyniesie coś słodkiego 🙂 

ah, serio, aż łezka mi się zakręciła w oku od wspomnień…

I życzę Ci samych takich klientek jak p. Ania 🙂


Dodaj komentarz